måndag 28 oktober 2013

Om att göra det omöjliga möjligt

Han föddes utan armar och utan ben och fick höra av läkarna att han aldrig någonsin kommer att kunna sitta upprätt. I dag är Mikael Andersson 49 år och reser runt (alldeles på egen hand) och föreläser om sitt liv där han på många sätt gjort det omöjliga möjligt. Han berättar om tankens kraft och vad den kan göra med oss människor. "Varje morgon försöker jag välja rätt attityd och välja alla möjligheter som finns där ute. Samtidigt väljer jag att inte se begränsningarna. När jag har tankens kraft med mig i min vardag, då får jag vara med om många spännande upplevelser", säger han.
Under sin föreläsning i Tammerfors den 23 oktober som SAMS, Samarbetsförbundet kring funktionshinder, ordnade, pratade Mikael Andersson även om mod. Om mod att vara annorlunda och att våga bryta mönster. Om mod att välja sin egen väg. "Ibland har jag saknat mod att vara annorlunda. Speciellt under tonåren skämdes jag över min kropp och min avvikande livssituation. Jag var fast inne i min kropp och den kändes som ett fängelse eftersom jag inte kunde använda den som jag ville... jag ville så gärna bli normal". I dag har han slutat försöka. Han har haft mod att välja sin egen väg. "Istället för att försöka vara normal är jag unik".

Foto: Håkan Ivarsson

I nästa nummer av medlemstidningen Respons kan du läsa hela intervjun med Mikael Andersson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar