fredag 8 januari 2016

Ogenomtänkt #hashtag

En hashtag som börjat synas alltmer på Instagram, speciellt bland folk som gärna postar träningsbilder, är hashtagen #aldrigvila. Hur reagerar du när du ser en sån hashtag? Jag blir provocerad. För jag tycker att folk borde veta bättre. Jag förstår inte vitsen med den. Vill de här träningsivrarna berätta att de aldrig vilar? I så fall har de missförstått hela essensen med träning och välmående och får antagligen inte ut särskilt mycket av sin träning, tänker jag. Oavsett hur många timmar per dygn de kör styrka eller uthållighetsträning. Vila är viktig återhämtning för att kroppen ska kunna ta till sig träningen. Vilar man aldrig säger kroppen stopp till slut.

Eller vill träningstyperna berätta för mig att jag som ser bilden inte heller borde vila. Utan köra på i maxfart hela tiden, dygnet runt, aldrig vila, aldrig vila? Den här skryt-hashtagen blir bara så fel. Och jag tycker att den är hemskt onödig. Varför måste man (omedvetet) sätta press på andra som (omedvetet) tar till sig av det här? Har vi inte tillräckligt mycket krav från olika håll i dagens samhälle ändå?

Jo, jag vet att det helt och hållet beror på MIG om jag tar till mig och blir provocerad av en dylik hashtag, men det kan inte hjälpas. Jag tycker fortfarande att den är onödig och jag förstår fortfarande inte vitsen med den. Kan någon förklara? Tycker folk helt ärligt att man aldrig ska vila? Vem mår bra av en sådan inställning? Psykisk och fysisk hälsa går för det mesta hand i hand. Fysisk träning gör gott för vårt välbefinnande. Men låt oss träna i vår egen takt. För att vi tycker att det är roligt och för att vi mår bra av det. Inte för att vi känner ett (omedvetet) krav på att man aldrig får slappna av och vila, för då duger man inte.
Det gör man visst det! Du duger! Och du är värdefull för den du är.
Härmed slår jag ett slag för hashtagen #vilamera.

Önskar Dig en fin helg!
/Pernilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar