onsdag 21 mars 2018

Hälsning från Julia - praktikant på Psykosociala förbundet!


Blogginlägg                                                                                                                            21.3.2018




Hälsning från Julia - praktikant på Psykosociala förbundet!

Mars månad har flugit förbi och nu börjar äntligen dagarna bli längre än nätterna. Åtminstone för mig, som älskar våren och sommaren, känns det härligt när solen tittar fram allt oftare trots att det är över tio minusgrader utomhus.
     Mitt namn är Julia Wickholm och jag studerar till socionom på Yrkeshögskolan Arcada. I måndags började jag min praktik här på Psykosociala förbundet. Jag är 30 år och har från tidigare en kandidatexamen i genusvetenskap från Lunds Universitet i Sverige. Min uppfattning är att genusvetenskap kan appliceras på alla områden och att allting går att analyseras ur olika vinklar. Min feministiska övertygelse är intersektionell. Detta skulle jag kunna skriva ett helt inlägg om, men tills vidare kan jag förklara det som ett sätt att förstå hur olika maktstrukturer i samhället samverkar och hur de i sin tur påverkar människor både som grupp och på individnivå.
     Mitt intresse för att göra praktik på Psykosociala förbundet kommer från att jag i framtiden gärna vill jobba med sådant som rör psykisk ohälsa. Men också för att jag själv under tonåren levde med depression, tvångstankar och ångest. För mig är det fortfarande ett tabu att prata om sitt mående, även om det blivit mer accepterat med tiden. Jag efterlyser ännu större öppenhet, förståelse och tolerans gällande samtal om psykisk ohälsa och hoppas kunna bidra med detta redan under min praktiktid!
     På min fritid läser jag mycket. Jag läser främst på engelska och i flera olika genrer: ovanliga livsöden, dysfunktionella familjer och magisk realism ligger mig varmt om hjärtat! Det blir också en del ungdomsböcker, kriminalromaner och faktaböcker om diverse intressanta ting. Du kan följa mitt läsande på bloggen Litterarum (litterarum.blogg.hbl.fi). Senast läste jag ”The Wonder” av Emma Donoghue, en riktigt bra bok om en engelsk sjuksköterska som i slutet av 1800-talet får till uppdrag att åka till Irland för att iaktta en elvaårig flicka som påstår att hennes religiösa övertygelse innebär att hon inte behöver äta.  
     Jag skriver också själv en del. För tillfället håller jag på med en ungdomsroman om familj, identitet och klass samt har ett par andra idéer på gång. När jag sätter mig ner för att skriva är jag hundra procent i stunden, finns ingenting som kan få mig att stänga ute verkligheten som det.
    Utöver mitt intresse för det skrivna ordet tycker jag mycket om att titta på tv-serier, gärna brittiska kriminalserier som Broadchurch och Happy Valley, men också familjedramer som Big Love. Jag gillar matlagning, men kanske främst i formatet bläddra i kokböcker och tråna över läckra bilder på pastarätter, hamburgare och bakelser framför att faktiskt stå i köket. Men när jag väl hinner (det vill säga prioriterar min tidsplanering annorlunda) så lagar jag gärna mat till mig själv och andra.
     Ser väldigt mycket fram emot att praktisera här till och med slutet av maj! Ska bli så roligt att vara här. Hoppas vi ses i vimlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar