Då hon var liten flyttade hennes familj till
Moskva, hon trivdes bra i finsk skola där och njöt samtidigt av somrarna på
hemorten. Men tiden i Moskva tog slut och familjen flyttade tillbaka, och
Celinda blev kallad ryss i skolan av elaka skolkamrater. Bara för att hon råkat
bo utomlands. 1987 flyttade de alltså tillbaka, och första skoldagen blev
avstampen för ett tioårigt helvete. Förutom ryss förekom skällsorden hora och
lesbo. Utfrysning och utanförskap följde under de tio åren fram till studentexamen.
Flickorna var vänner en dag, fiender en annan, pojkarna kastade snöbollar med
stenar i.
Till exempel blev Celinda som elvaåring bjuden
på födelsedagskalas hos en skolkamrat, bara för att strax innan festdagen bli
nekad inbjudan. Den värld av osäkerhet som raserade Celindas tro på sig själv
och på sina medmänniskor, har rötterna i medmänniskornas till synes
slumpmässiga förhållningssätt till hennes person. Är hoten tomma, eller kommer
någon faktiskt att döda och våldta mig undrade redan en 13-årig Celinda. Blir
jag slagen eller kramad?
Som vuxen såg Celinda en av sina värsta
mobbare passera på en mässa och tänkte svimma vid åsynen av mannen, samma kille
som skuffat ner henne för en spiraltrappa i skolan flera år tidigare, så att
hon måste lära sig att skriva med vänster hand för att den högra försattes ur
skick. Den lärdom hon tog vid tiden för olyckan var att aldrig berätta något
för en vuxen mera, eftersom den gången slutade med att förövaren måste bemötas
med förståelse eftersom denne haft det ”svårt”.
Celindas berättelse fortsatte, och kan säkert
höras på nytt vid något tillfälle, eller läsas om i Psykosociala förbundets
tidning Respons (2/2016). Här går berättelsen därför inte vidare utan får
fortsätta i ett mer allmänt resonemang:
I fjol skrev HBL om antimobbningsprogrammens
(Kiva Skola etc.) magra framgångar, att de inte implementeras i praktiken utan
att många skolor snarare slarvar med dem. I år funderar man i riksdagen på att
förändra lagstiftningen i offrets favör så att förövaren måste byta skola, så
att inte mobbningsoffret erbjuds skolbyte.
Myntets baksida är att det är svårt att säga
hur många som mobbar och var ansvaret är som störst, skriver YLE på sina
webbsidor. Kan man skicka fler än en till en annan skola? Den här
frågeställningen skvallrar om att offret alltid är lätt att identifiera, medan
förövaren är svår att peka ut. Varför? Den oerhört subtila upptakten till ett
långvarigt ”mobbningsprogram” (jfr antimobbningsprogram), i likhet med Celindas
tio år i skolvärlden, gör att det varken finns huvud eller svans när det gäller
ansvar. Det måste finnas ett sätt att, gällde det så vuxenvärldens mobbning
eller i skolan, komma åt grundläggande inställningsfrågor. Den allra minsta
gesten som utfryser en individ kan vara ett himlande med ögonen, lika mycket
som den bevittnande vuxna lärarens (eller vem det nu råkar vara som ser det)
ignorerande av situationen, har utfrysande följder.
Vid roten ligger tanken att ”det är inte mitt
problem, det hör inte till mitt bord”. Det är klart att förövaren ”har det
svårt”, eftersom våldets hämndspiral ligger i vår natur. Det räcker att en får
stryk så sprids vågorna koncentriskt och drabbar alla i närheten, precis som
ett kollektivt välmående smittar av sig å andra sidan. Varför hot och hat känns
så starka i jämförelse med kärlek och fred är en svårlöst gåta, men kanske det
beror på tidsfaktorn då det tycks ta ett slag att krossa och åratal att bygga
upp det. Förtroendet, nämligen.
Vuxna personers utlåtanden som Celinda fick ta
del av så som ”er dotter är för känslig, det finns ingen mobbning i vår skola”
får tala för sig själv. Den vuxen som förlikar högstadieunga med galna apor kan
se sig själv i spegeln.
Text: Patrik Simberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar