onsdag 15 juli 2020

Måendet tittar inte på kalendern


Sommaren kan vara en utmanande tid när vardagens struktur försvinner och många kan känna sig ensamma med sina problem. Flera kristelefoner håller öppet även under semestertider för att svara mot behovet av stöd.


Vid Österbottens kriscenter Valo betjänar den svenskspråkiga kristelefonen varje vardag hela sommaren.


- Måendet tittar inte på kalendern och på sommaren har man mer tid att stanna upp och känna efter, säger Anne Salovaara-Kero som är direktör vid kriscentret. 
- Ju tidigare man får hjälp desto bättre.

Samtalsstöd för hela Svenskfinland 


Den svenskspråkiga krisstödsverksamheten startades för drygt ett år sedan av MIELI Psykisk hälsa Finland. Österbottens Kriscenter Valo koordinerar verksamheten. 

Från och med i år kan man även erbjuda professionellt samtalsstöd på distans för hela Svenskfinland. Ett extra coronarelaterat bidrag från Social- och hälsoorganisationernas understödscentral har möjliggjort den riksomfattande tjänsten, berättar Salovaara-Kero.  

- Vi kan nu erbjuda 5 till 6 samtal per video eller telefon till hela Svenskfinland, anonymt och gratis av krismedarbetare.

- Kristelefonen är mera av ett engångsstöd, alltså inte en process utan ett enskilt krissamtal. 

Salovaara-Kero understryker vikten av att få stöd och hjälp på sitt eget modersmål. 

- Det är viktigt för en människa att få berätta på sitt eget känslospråk.

Att få berätta om sina känslor på sin egen dialekt är också något som har uppskattats. 

- Många som ringer frågar om det är okej att prata dialekt och tycker att det skönt att vi förstår dem.

- Det är viktigt att känna att man inte behöver upprätthålla en fasad. 

Ökade samtal efter en lugn vår


Enligt Salovaara-Kero är det vanligt att människor kontaktar kristelefonen med anledning av arbetslöshet, ångest, oro eller allmänt illamående. Även självdestruktiva samtal har förekommit. 

Den senaste våren har samtalen även återspeglat coronakrisen, men det blev inte en så hektisk tid som man hade trott. 

- Vi förväntade oss att det skulle komma fler samtal under våren men det var ganska lugnt.

- I juni började samtalen rulla in igen. 

Viktigt att sänka kraven


Under sommaren är det också vanligt att människor upplever högre krav och förväntningar. Parförhållanden har tidigare varit ett vanligt tema i samtalen under julimånad, berättar Salovaara-Kero.

Hon rekommenderar att man sänker kraven på sig själv under semestern. 

- Försök finna ett lugn i tanken att det blir som det blir.

- Det är okej att sänka ribban, vila och bara ta det lugnt. 

Österbottens kriscenter Valo har öppet hela sommaren. Du kan ringa kristelefonen eller boka tid för samtalsstöd vid Valos mottagning. Du kan ringa den svenskspråkiga kristelefonen må och ons kl. 16 – 20, ti, tors och fre kl. 9 – 13. Telefonnumret är 09 2525 0112

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar