Utlåtande från Riksdagens mentalhälsopolitiska
delegation 7.10.2014
Problemen inom den psykiska hälsan är en samhällelig utmaning, som det nuvarande servicesystemet har misslyckats med att bemöta. Finländarnas fysiska hälsa är allt bättre, men då det gäller den psykiska hälsan har servicesystemet inte uppnått motsvarande positiva utveckling.
40 procent av invalidpensioneringarna och 25 procent av sjukdagpenningarna bottnar i psykisk ohälsa, men av den kommunala hälsovårdens totalkostnader riktas endast 4,5 procent till tjänster inom psykisk hälsa. Den psykiska hälsan är en betydande del av folkhälsan, men i förslaget till lagen om ordnandet av social- och hälsovården ignoreras den. Varken i förslaget eller i motiveringarna tar man skilt ställning till främjande av den psykiska hälsan eller produktion av tjänster för psykisk hälsa.
Det förslag till lagen om ordnandet av
social- och hälsovårdstjänster som är på utlåtanderunda ger goda möjligheter
till en bred och ambitiös helhetsreform av servicesystemet. Hälsovårdens
servicestruktur har inte följt förändringarna i befolkningens hälsotillstånd,
utan riktas av historiska orsaker fortfarande för mycket mot vård av fysiska
sjukdomar och sjukhustjänster. Reformen bör på ett bättre sätt rikta social-
och hälsovårdens resurser till att möta befolkningens behov.
Social- och hälsovårdsreformen lägger också
en grund för en närmare integration av tjänster inom psykisk hälsa med andra
tjänster. Den bristfälliga integrationen har förorsakat stora problem, vilket
syns i mentalpatienters förväntade livslängd som är ett par årtionden kortare
än den övriga befolkningens. Reformen bör sammanfoga de fragmenterade
tjänsterna för psykisk hälsa till en kundanpassad helhet.
Några märkbara förbättringar i finländarnas psykiska hälsa kan inte skönjas,
även om den fysiska hälsan förbättrats märkbart. I befolkningsgrupper med lägre
utbildnings- och inkomstnivå finns tecken på försämring i den psykiska hälsan.
Å andra sidan är de faktorer som påverkar den psykiska hälsan till stora delar
kända, och kan åtgärdas. Dåligt bemötande, mobbning, våld, hjälplöshet,
arbetslöshet och fattigdom förorsakar problem i den psykiska hälsan.
Till kommunens grunduppgifter hör att främja
befolkningens välbefinnande och hälsa, och det inkluderar en minskning av
ojämlikheten och begränsning av hälsoskillnaderna. I beklagligt få kommuner
görs det systematiskt och målinriktat arbete för att främja den psykiska
hälsan. Främjande av den psykiska hälsan i kommunen ligger på många sektorers
ansvar. Stöd till barnfamiljer samt en tidig interaktion, förebyggande av våld,
mobbning och dåligt bemötande, en trygg uppväxtmiljö samt en utveckling av
skol- och arbetsvärlden till att stöda människors resurser – det är faktorer
som främjar den psykiska hälsan och utvecklandet av stresshantering.
Nödvändigheten av strukturer som främjar hälsan i en situation där ansvaret ska delas mellan kommunerna, producentparterna och social- och hälsovårdsområdena har inte i tillräcklig omfattning uppmärksammats i förslaget till lagen om ordnandet av social- och hälsovården. Kommunernas sektorsöverskridande arbete för att främja den psykiska hälsan bör tryggas, även om ansvaret för ordnandet av social- och hälsovården flyttas över till social- och hälsovårdsområdena.
Lagen om ordnandet av social- och
hälsovården motiveras med och bygger till stor del på förnyelsebehovet i den
ojämlika hälsovården. De sociala faktorerna är i en central ställning då det
gäller den psykiska hälsan. Sociala åtgärder spelar en betydande roll i vården
och rehabiliteringen av psykiska problem. För den som genomgår rehabilitering
för sin psykiska hälsa är stöd i vardagen en viktig källa för livskvaliteten
och återhämtningen. Nödvändigheten av strukturer som främjar hälsan i en situation där ansvaret ska delas mellan kommunerna, producentparterna och social- och hälsovårdsområdena har inte i tillräcklig omfattning uppmärksammats i förslaget till lagen om ordnandet av social- och hälsovården. Kommunernas sektorsöverskridande arbete för att främja den psykiska hälsan bör tryggas, även om ansvaret för ordnandet av social- och hälsovården flyttas över till social- och hälsovårdsområdena.
Det finns en risk att man i en social- och
hälsovårdsreform som är sprungen ur hälsovårdens behov glömmer det sociala
perspektivet och dess stödjande strukturer. Betoningen på hälsovårdstjänster är
inte en bra lösning sett till ett främjande av psykisk hälsa, eller
förebyggande av störningar, vård och rehabilitering. För stor medikalisering av
de psykiska problemen är något man bör vara försiktig med. Den största delen av
problem i den psykiska hälsan härrör från livssituationer, och kan bäst skötas
med lågtröskeltjänster som ger människor kraft. Organisationernas roll som
producent av deltagartjänster och människonära tjänster bör säkerställas i
reformen.
I genomförandet av lagen om ordnande av
social- och hälsovården bör man undvika en överbetoning på
hälsovårdsperspektivet och se till att tyngdpunkten ligger på lågtröskeltjänster
som stöder människors egna resurser.
Problem med den psykiska hälsan kan ofta
skötas framgångsrikt med interagerande metoder i psykoterapi. Samtalsvård som
inleds i ett tillräckligt tidigt skede förebygger uppkomsten av problem och
sparar resurser. Korttidspsykoterapi inom grundservicen har man goda
erfarenheter av i andra länder (Sverige, Norge, England).
Enbart medicinsk vård vid psykiska
störningar är inte tillräckligt för en kvalitativt god vård, utan den bör även
kombineras med samtalsvård. Av de 4 000 finländare som årligen blir
pensionerade på grund av depression har endast tio procent fått psykoterapivård
för sin depression. Bristen på psykoterapitjänster i kommunerna förorsakar
årligen samhället kostnader i form av långvariga sjukskrivningar och
invalidpensioneringar.
Psykoterapi är en viktig vårdmetod, som till
skillnad från andra vårdformer inte erbjuds inom de offentliga hälsovårdstjänsterna.
De privata psykoterapitjänsterna har koncentrerats kring fem
universitetsstäder, och på vissa områden är det överhuvudtaget inte ens möjligt
att komma till terapi. Väntetiderna till psykoterapi är för långa och
fördröjningen av vården kan försämra prognosen att bli bättre. Fpa:s
rehabiliteringspsykoterapier är avsedda endast för den som är i arbete och
studerande, även om behovet är stort också för dem som är utanför arbetslivet.
Bristen i kommunernas psykoterapitjänster försätter även människor i en
ekonomiskt ojämlik situation. Många har inte råd med den Fpa-ersatta
psykoterapin.
Lagen om ordnande av social- och
hälsovården bör klart och tydligt inkludera även psykoterapitjänsterna i
anordnaransvaret för social- och hälsovårdsområdena. Reformen skulle medföra
betydande hälsofördelar och vara nationalekonomiskt lönsam.
För mer information, vänligen kontakta:
Kristian Wahlbeck, utvecklingsdirektör Föreningen för Mental Hälsa i Finland, 0400-659101
Bodil Viitanen, verksamhetsledare Psykosociala förbundet rf, 050-5251243
Kristian Wahlbeck, utvecklingsdirektör Föreningen för Mental Hälsa i Finland, 0400-659101
Bodil Viitanen, verksamhetsledare Psykosociala förbundet rf, 050-5251243
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar