onsdag 1 oktober 2014

Om maktlöshet och frustration

Hej på er! Här är vi lite dagen-efter-seminariet och har under dagens lopp diskuterat alla viktiga frågor som kom upp under Anhörigseminariet i Jakobstad. Vi vill också passa på att tacka ALLA som deltog i tisdagens seminarium! Det blev en mycket givande dag, trots att biskop Björn Vikström fick avbryta sin föreläsning om mående i vardagen, då han själv plötsligt började må dåligt. Vi hoppas att han kryar på sig snart. Författaren Mathias Rosenlunds livsberättelse lämnade ingen oberörd. I sin föreläsning beskrev han en oerhört utsatt och frustrerande situation som anhörig - både hans bror och exfru lider av bipolärt syndrom - och Rosenlund talade mycket om maktlösheten, vanmakten han känner som anhörig:
- Jag inser min egen otillräcklighet. Vad ska jag göra? Vad kan jag göra för att hjälpa? Jag kan inte underlätta ångesten. Jag kan bara finnas där, säger han i sin föreläsning.

Mer om Anhörigseminariet kommer i nästa nummer av Respons.

                               Mathias Rosenlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar