måndag 6 oktober 2014

Välmående är ett livslångt projekt

Hej på er! Och välkommen måndag! Åtminstone i Österbotten blev vi bortskämda med en fantastiskt fin söndag med varmt och vackert väder, så nu har vi tankat energi och sol för att kunna ta itu med den här veckans prövningar.  Jag tänkte berätta om en härlig kvinna som heter Cajsa Tengblad. Hon kommer från Sverige och är utbildad hälsopedagog. Under de senaste 20 åren har hon arbetat mycket med ungdomar och hon föreläser ofta om självbild, människovärde och en sund relation till sig själv. För några dagar sedan hade jag förmånen att få ta del av hennes föreläsning i Nykarleby. Hon pratade om vikten av att gilla sig själv. Om hur viktigt det är att vara ärlig mot sig själv och andra.
- Jag är en hsp-person, en högkänslig person, och jag kämpar varje dag med att gilla mig själv. Jag pratar om det jag själv behöver höra och skriver om det jag själv behöver läsa. För att vi ska må bra gäller det att kämpa tillsammans. Välmående är ingenting som vi fixar över en natt, det är ett livslångt projekt som vi måste göra tillsammans med andra.
En längre text om Cajsa Tengblads föreläsning och kloka ord kommer i medlemstidningen Respons.
Ha en riktigt fin vecka! Hälsar Pernilla


Cajsa Tengblad
 

Kredu, Nykarleby
 

Kredu, Nykarleby
 

Cajsa Tengblad beskriver sitt mående som en sån här godis. Ibland är livet sött och vackert, ibland mörkt och jobbigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar