onsdag 30 september 2015

Gör din egen kuvertväska

Hej på er, idag tänkte jag dela med mig av ett roligt syprojekt. Den här kuvertväskan såg jag på Pinterest för ett tag sen och eftersom den är ganska enkel att göra tänkte jag visa er hur jag gjorde min.
 
Lycka till!
Hälsningar Ida
 
Du behöver:
        Ett yttertyg, gärna ett slit starkt och styvt tyg.
        Ett fodertyg, jag har använt mig av ett tjockare bomullstyg.
        Tråd
        Knoppnålar
        Synål
        Sax
        Symaskin
        Måttband
        Dragkedja
        2 st nyckelringar
 
1.      Börja med att rita ut mönstret, jag har använt mig av vanligt bakplåtspapper.
 
2.      Placera ut mönstret på tyget, du behöver ha 4 delar av varje mönsterdel, dvs. 
·         2 st väskdelar i yttertyg
·         2 st väskdelar i ett fodertyg
·         2 st ”lockdelar” i yttertyg
·         2 st ”lockdelar” i fodertyg”

OBS! Om du använder samma mått på din väska som jag gör behövs ingen sömsmån eftersom den redan är inräknad!
 
 
 
 
3.      Sy ihop delarna, kom ihåg att se till att locken är spegelvända! Jag har valt att göra locket i en annan färg än resten av väskan.
 
 
För att dragkedjan ska bli snyggare kan man sy fast en liten tygbit i vardera änden på den.
 
                                                                                  
4.      Sy fast dragkedjan.
 
 
5.     Jag har valt att göra två stycken ”öglor” på min väska så att jag lätt ska kunna sätta fast ett axelband om jag vill. Det gör du såhär:
 
Jag har använt mig av 2 nyckelringar och lite restbitar av läder, men man kan naturligtvis använda vanligt tyg också.
 
6.      Sy ihop hela väskan
 
 
Tips!
·         Hörnen blir snyggare om man syr ett diagonalt stygn istället för att följa ”konturerna”.
·         Klipp även bort överflödigt tyg för att enklare få fina hörn
 

                                      
7.      Upprepa ovanstående steg med fodertyget. Enda skillnaden är att man, istället för att sy in en dragkedja, endast viker in tyget.
 
8.      När båda väskorna är klara sätter du in foderväskan i väskan av yttertyget Därefter syr du fast fodertyget i dragkedjan förhand.
 
 
Klart! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar