tisdag 5 april 2016

Hur kommunicerar vi vår verksamhet?

Psykosociala förbundet deltog igår i ett oerhört intressant kommunikationsseminarium i Helsingfors. Det bjöds på två finfina föreläsningar och fyra workshopar. Föreläsaren och företagsutvecklaren Patricia Wiklund berättade om hur man utformar en kommunikationsstrategi som varje organisation bör ha för att kunna kommunicera effektivt och uppnå de målsättningar som satts upp. Föreläsningen var en steg-för-steg-guide där vi fick ta del av en mängd olika tips och idéer om hur man kan kommunicera bättre, både internt och externt. Mycket intressant!




Gunilla Löfstedt-Söderholm är kommunikationschef på Svenska litteratursällskapet och leder ett team på fem personer. Hon berättade om hur SLS gjort sin kommunikationsstrategi:

Gunilla Löfstedt-Söderholm.

Efter lunchen fick deltagarna välja bland 4 olika workshops. A-gruppen pratade om appar. B-gruppen diskuterade sociala medier såsom Facebook, Pinterest, Instagram och YouTube. C-gruppen fokuserade på hur man tar en perfekt bild till just sociala medier och hur man visualiserar "tråkig" verksamhet, typ möten och föreläsningar. Vilka bildval och bildvinklar gör vi?



Och grupp D pratade om hur man kan visa sin verksamhet via video. Antonia Husberg, informatör på Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund, skapade en video inför kongressen 2015. Den och flera andra fina filmsnuttar fick vi ta del av. Vi diskuterade även om det börjar vara dags att livestreama föreläsningar och andra evenemang som vi arrangerar...?



Här berättar informatör Antonia Husberg om hur man kan använda film
för att lyfta fram sin verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar