fredag 29 april 2016

Hur ser DIN förening och DITT förbund ut?

Hej vänner!
Här kommer ett nytt inlägg från vår gästbloggare Monica Björkell-Ruhl:

Det finns så många händelser, saker och fenomen som jag skulle vilja blogga om. Om jag har så mycket att skriva och säga, varför startar jag inte min egen blogg?

Det kan man fråga sig. Det har jag också frågat mig själv. Varje gång har jag landat på ungefär samma ställe: Jag vill blogga och skriva på färdigt etablerade plattformer i mån om möjlighet. Man behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt. Jag har haft egna bloggar tidigare. Det är mycket jobb med att upprätthålla en blogg. Det handlar inte bara om att uppfinna hjulet, utan det krävs också att se till att det finns luft i hjulet och att det ser bra ut.

På tal om färdigt etablerade plattformer, så vill jag berätta om Psykosociala Förbundet och dess vårmöte som jag var inbjuden till. Förbundets vårmöte ordnades tisdagen den 19.4.2016 på G18 i Helsingfors. Jag var inbjuden till mötet för att bli avtackad för Gipshjärtat. Och avtackad blev jag med en härlig blombukett.


Jag fick en härlig blombukett av förbundet.


Läs mera om Gipshjärtat: http://fspcblogg.blogspot.fi/2015/11/krya-pa-dig.html


Jag har varit medlem i Psykosociala Föreningen Sympati, därmed en del av förbundet, sedan december 2011. Jag har bland annat fått en stödperson via Sympati, deltagit i Sympatis och förbundets kurser, bloggat, fungerat som gruppledare för coaching-gruppen 2015-2016. Sist men inte minst, jag har samarbetat kring Gipshjärtat. Jag har haft möjlighet att påverka och vara delaktig utan att vara medlem i någon styrelse. Med det här sagt så vill jag visa att man kan göra föreningen och förbundet till en sådan förening och förbund man själv vill för sig själv. Genom att tala med föreningarnas och förbundets personal och frivilliga kan du berätta vad du behöver och vill ha. Du kan också berätta vad du är bra på och vad du kan ge åt andra. Med det kan man skapa sådan verksamhet som man själv behöver och mår bra av. Ännu bättre om andra också kan må bra av den verksamhet som du skapar. Jag känner att förbundet och Sympati är mycket tillmötesgående och samarbetsvilliga.


Hurdan verksamhet önskar och behöver du? Vad har du för gåvor som du kan dela med dig av? Vad drömmer du om? Hur ser din drömförening och drömförbund ut?

Just nu, drömmer jag om en kopp cappuccino... :-)

Jag drömmer om cappuccino...


Glad Valborg!

- Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar