fredag 3 mars 2017

Tobias vårhälsningar från kansliet i Helsingfors



Hej, här är en liten uppdatering från mig, Tobias här på kontoret i G18, om det som har hänt och vad som är på gång. 


Vintermörkret som kom i oktober fick mig att bli slö och allmänt passiv på jobbet, lovade skriva en text om ett ämne som jag är jätte insatt i men ändå ligger texten och slappar på skrivbordet utan att orka dra sig upp och bli färdig. Har som sagt haft otroligt mycket problem att få saker till stånd känns det som och kreativiteten har nästan varit på noll. Jag inbillar mig att magen putar ut och fläsket rullar ut på bordet och nu hoppas jag att solen ska få mig att bli fysiskt mera aktiv.


För ett par veckor sedan gick jag med i en planeringsgrupp för en workshop som Finlands svenska kompetenscenter (FSKC) kommer att ha på Nuori 2017 konferensen i Tammerfors om några veckor. I planeringsgruppen har vi funderat, planerat och kommit fram till ett par sketcher som vissa av oss skall dra. Temat som sketcherna skall föra fram är hur unga blir bemötta av professionella i dagens samhälle, samt hur unga mår och känsliga ämnen som kanske inte tas upp på grund av stigma. Medverkan i gruppen känns bra och det är enkelt att komma fram och berätta sin åsikt. Man behöver inte vara rädd för att göra sig bort. Det är väl vad som kallas för delaktighet?


Våren för också med sig stora beslut om framtiden i och med att min anställning på förbundet börjar närma sig sitt slut. Inte så lätt, om jag är ärlig, på grund av att jag är osäker på vad som är det rätta beslutet och jag oroar mig för att om jag gör fel beslut så kommer jag att ångra det i år och dagar. Beslutet är mellan att söka ett nytt jobb eller ta itu med studier, det ena utesluter ju inte det andra men det är ändå ett stort beslut som känns jätte svårt, samt nu när man just har läst om att unga i högskolor och universitet har lättare att få psykiska problem så börjar ju nog alla varningsklockar att ringa.



Men genom att bolla saken med andra och att få prata, gärna med någon som är insatt i ämnet eller någon som jobbar med unga som kan ge en liten extra puff med att göra beslut och som inte är säkra med sina val eller möjligheter, kommer väl saker att reda ut sig. Och med tanke på att man är omringad av så fina och trevliga människor så kommer jag nog att hitta den bästa lösningen!

Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar