måndag 10 november 2014

Mentalhälsomässan närmar sig!

Hej på er! Psykosociala förbundet kommer i år igen att finnas på mentalhälsomässan som ordnas den 18-19.11 i Helsingfors, Gamla hamnen. Mässan är öppen den 18.11 kl.9-17 och onsdagen 19.11 kl. 9-16. Två intressanta inslag på svenska – vi ber er notera dessa!

Tisdagen den 18.11.2014 – kl.13.30-14.00 - KABINETT 108

”Vägen tillbaka – en personlig intervju om återhämtning och kamratstöd”
Rehabiliteringschef Ann-Charlott Rastas från Psykosociala förbundet intervjuar brukaren Krister Hjulfors.

 
Tisdagen den 18.11.2014 – kl.14.00-14.45 – SAL H

”Från botten till talarstolen”
Pamela Kinnunen, erfarenhetsexpert, KoKoA, utbildade erfarenhetsexperter rf, berättar sin personliga livshistoria:
”Jag lever mitt liv med biopolär sjukdom som min följeslagare. Det innebär att mitt liv är en bergochdalbana; ibland är jag högt uppe i det blå med mina känslor och mitt beteende för att sen igen växla och falla ner i den djupa mörka depressionen som tar all min kraft och gör livet tungt att leva.
Att leva som bipolär innebär också en större känslighet för förändringar i livet och vad som för andra kan kännas som små motgångar kan för mig bli stora berg att bestiga. Som bipolär är det viktigt med rutiner och balans i livet. Sjukdom får man leva med resten av sitt liv och den har själmordsrisken förhöjd.
itt namn är Pamela Kinnunen, jag är 41 år och mamma till 4 underbara barn. Stor del av min tid går till barnen; deras glädje och kärlek ger mig kraft att gå vidare. Jag jobbar som erfarenhetsexpert, som frivillig i kyrkans arbete och som aktiv medlem i ett klubbhus för personer med psykisk ohälsa. Våren är den tid som känns som min, då kommer naturen till liv igen och det är just det jag också upplever mig göra. Efter en mörk höst och vinter ser jag fram emot ljuset som värmer min själ till att blomstra igen.


Sommaren 2013 blev jag färdig erfarenhetsexpert. Det innebär att jag har en egen erfarenhet av psykisk sjukdom och genomgått en utbildning. Utbildningen har gett mig de rätta verktygen jag behövt för att bygga ihop min historia. Dessutom gav den kunskap i att ta distans till min historia för att sen kunna dela min berättelse för andra.
Som erfarenhetsexpert kan man dra grupper, vara stödperson, föreläsa i skolor, vara med och utveckla vårdsystem m.m. Själv har jag främst föreläst på olika läroanstalter. För mig är det viktigt att få en öppenhet om psykiska sjukdomar och komma bort från fördomar.
Min väg fram till det jag är idag har varit lång och inte helt lätt. I min föreläsning tar jag bl.a. upp om hur det varit att känna sig ensam och utanför, om att via alkohol försöka få ett större socialt liv, om att insjukna i en psykisk sjukdom och om att lära sig leva med den”.  

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar