fredag 15 januari 2016

Vi skriver om sorg

I nästa nummer av tidningen Respons skriver vi mycket om sorg, ur olika perspektiv. Sorgen har många ansikten och det finns otaliga sätt att ta sig igenom en sorgeprocess.
Så här säger Malin Vikström-Chan om sin sorgeprocess:

Det var en stor sorg när morfar plötsligt gick bort, berättar Malin Vikström-Chan.
Hon och hennes morfar stod varandra väldigt nära och Malin hade precis fått ett arbete i närheten av morfar. Planen var att morfar och dotterdotter skulle börja umgås ännu mer än tidigare.
Nu blev det inte så.
Plötsligt fick morfar en hjärnblödning och ingenting blev som förut.
- Vi trodde att han skulle repa sig, men det gick bara utför. Att morfar dog var en jättestor sorg, men det märkliga är att sådana livskriser ofta sker när det händer något positivt i livet. Jag och min blivande man hade just förlovat oss och jag hade ett stort dansprojekt på gång som gjorde mig glad. Men jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera allt det positiva när morfar var dålig, säger hon.

- Min mamma sa att jag skulle fortsätta dansa, att morfar skulle ha velat det. Så jag dansade mig igenom sorgen. Jag dansade ut sorgen. Och såhär i efterhand tror jag att det är viktigt att man inte tappar det man brukar göra i en sådan situation, även om det är väldigt svårt att ta hand om sig själv när man är mitt i en sorgeprocess.

Hela intervjun med Malin kommer i Respons 1/2016 som utkommer i början av mars. Ta hand om dig!

Foto: Magdalena Bjurbäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar