tisdag 13 december 2016

Julgubbens tidlösa kläder

Julen. Kraven är ofta skyhöga på den här högtiden. Det bor en liten högtidsallergiker i mig, vilket kanske skiner igenom. Andelen folk som inte tål högtider är förmodligen ganska stor, globalt som lokalt. Jag läser på en blogg om julångest. Tidigare hörde jag ofta talas om julstress. Kanske finns det också juldepression, i någon framtida psykiatrisk manual.
Språket är nyckeln till kulturen. Glad påsk, trevlig midsommar och god jul hälsar folk. Hälsningarna är motsatsen till sorgsen påsk, otrevlig midsommar och ond jul. Påsken är sorgsen för att man firar Jesu lidande, midsommarn är otrevlig för att det alltid är kallt då och julen är ond för att människan lär sig att förneka sin sanna natur genom att förväntas bete sig fint från barnsben med julklappar som argumentets hävstång, vilket ger upphov till en whiplash-effekt då den koncentrerade ondskan spiller ut på en afton i december. Ibland sker reaktionen först i vuxen ålder då man har egna barn. Bla-bla.
Efter det grovt kökspsykologiska äventyret här ovan, för att inte nämna min pessimism kring väderleken etc., kommer vi till kuggfrågan varför vi önskar varandra god jul. Det finns en önskan om att allt ska gå bra trots myntets baksida, trots realiteternas långa skugga. Språket skvallrar om att det ofta faktiskt barkar åt skogen på högtider, och att man lever på önskans tunna tråd som tar sitt vanligaste uttryck vid fortfarande bemannade kassor i butiker (det kanske finns ett avsnitt i s-gruppens klientgränssnittsmanual som anger hälsningens form, ton och tidsliga ramar).
Framför allt skvallrar språket om vår kulturs dubbla botten.
Människan är inte ond, men hon är kanske inte skapt för att spela teater i sitt liv. Som skådespelare går det bra, i all synnerhet eftersom teater brukar sluta i applåder. Det är däremot i verkligheten så förskaffat, att applåderna dör ut när man passerar en magisk gräns under livets vandring. Det är i princip ingen som applåderar den vuxna människan innan den dör. Och det är så fel, så fel.
Författaren Karl Ove Knausgård undrar varför liket är så skamligt i vår kultur. De oskrivna reglerna kring det hastiga bortforslandet av lik berättar kanske något om vårt samhälle, funderar han. Annars finns det nog en massa döda ting omkring oss, som en slags rekvisita. Jag har alltid fascinerats av livets teatraliska aspekter ur ett filosofiskt perspektiv. Inte ens då medvetandets horisont är som mest vidsträckt hos exempelvis den vita medelålders mannen med stadig förankring i karriär, grann- och äktenskap, är teatern helt frånvarande.
Flamländskt grupporträtt av Frans Hals

Nej, tanken går dessutom osökt till flamländska grupporträtt från den mest teatraliska och dödsfixerade av epoker, barocken. Där avbildas män av precis det slag som ovan beskrivs. Porträtten är nästan som gruppselfies, och skvallrar om en fåfänga sällan skådad. Men också om förhärligandet av den vuxna människan vilket trots sin borgerliga snävhet kunde agera exempel: de festklädda männen i tavlan är inte varandra lika, medan dagens dito skulle föreställa en grå och anonym massa.
Vare sig du tar ut svängarna eller kör ditt eget race på julen, tänk på julgubben. Han har mage att klä (ut?) sig som han gör.
Text: Patrik Simberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar