onsdag 15 april 2020

Välkommen Tina!

Vi har fått en ny kollega som börjar jobba med oss idag, den 15.4. Välkommen till Psykosociala förbundet, Tina Kärkinen! Tina kommer att arbeta från vårt Helsingforskontor, som verksamhetskoordinator. Här skriver hon mer om sig själv:

 

Hej!
Mitt namn är Tina Kärkinen och jag är ny verksamhetskoordinator vid Psykosociala förbundet.
Jag är 36 år gammal och kommer ursprungligen från Vasa. Sedan fyra år tillbaka är jag bosatt i Helsingfors där jag bor tillsammans med min sambo, Thomas. Till min utbildning är jag pol.kand. och har studerat sociologi, statskunskap och masskommunikation vid Åbo Akademi.

Tidigare har jag bland annat jobbat vid Kårkulla samkommun som enhetschef, som redaktör vid Förbundet Finlands Svenska Synskadade, som webbredaktör vid Svenska Studerandes Intresseförening och som barnskötare och skolgångsassistent. Den senaste tiden har jag jobbat som nyhetsreporter vid Yle Huvudstadsregionen. Att arbeta med olika sorters människor och grupper är något jag trivs bra med.

På fritiden sysslar jag med musik och improvisationsteater, läser och tränar. Jag tycker också om att vara ute i naturen och hoppas kunna testa olika vandringsleder i sommar.

Jag ser fram emot att jobba inom ett förbund där hälsofrämjande verksamhet står i fokus, och att kunna lyfta fram frågor som rör psykisk hälsa.
I en tid då sjukpensioneringar ökar på grund av psykisk ohälsa, många unga mår dåligt och ensamhet ökar är det tydligt att det krävs större satsningar på förebyggande arbete. Jag hoppas att psykisk hälsa i fortsättningen kommer att få en allt högre prioritet inom många områden och ses som en resurs värd att investera i. Det är något jag gärna vill arbeta för.

Den senaste tiden har varit utmanande för många, men samtidigt har vi sett vilken stor betydelse socialt stöd och sociala nätverk har för välmående. Jag ser fram emot att bidra till det arbete som Psykosociala förbundet gör för att erbjuda stöd, sprida information om och öka förståelsen för psykisk ohälsa. Det ska bli intressant att arbeta med intressepåverkan och påverkansarbete, och att få samarbeta med nya människor.

Jag hoppas också att få träffa många inom medlemsföreningarna framöver. Det ska bli roligt att lära känna alla och jag ser fram emot många samarbeten och utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar