torsdag 14 juni 2018

Låt inte skammen styra ditt liv

Man blir kvitt sin skam endast genom att synliggöra och lyfta fram sin skam. Skam är en känsla som kan vara svår att känna igen. Som värst kan skammen styra vårt liv. Skammen riktas ofta mot oss själva och vår personlighet. Då börjar vi skämmas över hurudana vi är som människor. Ingen ska behöva skämmas för hurudan hen är. Vi kan skämmas över saker vi gjort fel, men aldrig över vem vi är.

Celinda Byskata och Pia Alarto är initiativtagare till kampanjen #fuckskam, som vill uppmuntra just dig att fundera på din egen relation till skam. Vad skäms du över? Hur reagerar du då du känner skam? Hur påverkar skammen ditt liv?
- Vi behöver dela våra erfarenheter om skam för att skammen inte ska få fortsätta styra våra liv, säger de.
Under onsdagen hölls ett SKAM-seminarium på Lappvikens källa där vi fördjupade oss i ämnet skam ur många olika perspektiv. Vi fick höra berättelser om skadlig skam, och vi fick veta varför vi känner skam. Vad är det som händer i kroppen? Vi fick bland annat höra Celinda Byskata och Pia Alarto berätta om sina upplevelser av skam och hur mycket skammen har styrt deras liv.
- Jag skämdes för att jag var ett "problembarn", för att jag blev mobbad, för att jag var mager och hade stripigt hår, för mina diagnoser, för att jag var sjuk i huvudet, och en massa annat, säger Celinda Byskata.
- Och jag har insett hur mycket jag har mobbat mig själv under så många år när jag har skämts för mig själv! säger Pia Alarto.

Det är ett väldigt befriande och viktigt seminarium vi får ta del av. Och vi hoppas att diskussionen fortsätter på sociala medier och i andra sammanhang. För det här är något vi behöver prata om.
I ett kommande nummer av tidningen Respons skriver vi mycket om skam. Håll utkik efter den tidningen!

Nu några bilder från dagen. Kram på dig!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar