måndag 1 oktober 2018

Dagens boktips




Boken Izas hemlighet av Sofia Pihlsgård är en ny bok för barn i åldern 9-12 år. Den handlar om Iza som är en helt vanlig björn som älskar att spela fotboll med sina kompisar och leka med sin hund Carmen. Eller helt vanlig förresten…
Izas tankar och handlingar börjar bli jobbiga och svåra. När kompisarna helt obekymrat åker på fotbollsläger och leker på skolgården oroar sig Iza för att pappa ska dö, eller att hon ska råka skada sin älskade hund Carmen. Kanske hjälper det om hon räknar till hundra flera gånger om dagen?
Iza lider av tvångssyndrom, eller tvång som hon kallar det. Kan någon hjälpa henne? Är tankarna bara dumma och jobbiga eller kan de vara sanna?
- När jag var liten och befann mig i samma situation som Iza, önskade jag att denna bok hade funnits hemma i min bokhylla. Med den här boken vill jag skapa förståelse om tvångssyndrom och hopp för de barn som lider av det, säger Sofia Pihlsgård.

Izas hemlighet passar bra för barn 9-12 år att läsa själva eller som högläsning. Boken skapar möjligheter att prata om det som känns svårt, och bidrar till en ökad förståelse hos barn och anhöriga som lever med eller nära tvång. Det är samtidigt en saga om en björn som inte alltid lever upp till samhällets normer.
- Jag blev direkt gripen av Izas historia och de svårigheter hon tvingas gå igenom. Boken passar oss som förlag väldigt bra och vi är övertygade om att den kommer att hjälpa många barn som kan känna igen sig i Iza, säger Ida Johansen, redaktör.


Boken finns att köpa via Bokinfo, Bokus eller på förlagets webbplats.
Dynamo – Möjligheternas Förlag startades 2015 som ett arvsfondsprojekt, och drivs numera av en grupp av unga, kreativa människor med olika funktionsvariationer. Vi verkar för en ökad medvetenhet och kunskap om olika diagnoser och psykisk ohälsa.  

Södermannagatan 38
116 40 Stockholm
@dynamoforlag på Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar