måndag 28 september 2015

Vi slår krokben på oss själva

I senaste numret av Amelia, som kom ut den 17 september, skriver man stort om psykisk hälsa. Man har gjort en undersökning - "Amelias stora kvinnoundersökning: Så mår vi 2015!" - där man betonar hur farligt kvinnor lever idag. Att vi slår krokben på oss själva i kampen om att hinna med ALLT och lite till. Forskarna pratar om en ny slags utbrändhet som drabbar kvinnor mitt i livet, som tidigare inte varit hemma från jobbet en enda dag, men nu plötsligt börjar synas allt mer i statistiken.

"För många är just den här perioden en utsatt tid, och som allt oftare leder till sjukskrivning. Var fjärde kvinna upplever en mycket hög stressnivå. Och faktum är att trots att kvinnor lever hälsosammare, tränar mer och äter bättre, så söker vi mer läkarvård och äter mer mediciner än män - där stress är en av orsakerna", skriver tidningen Amelia.





Hur är det med dig? Är du lyckad på jobbet, har ett städat och vackert inrett hem med färska blommor, och en perfekt garderob? Är du vältränad och har ett lugnt inre samtidigt som du lever ett rikt socialt liv med härliga mingel på schemat?

Sociala medier förstärker bilden av hur vi "ska" vara. Vilket gör att vi slår krokben på oss själva i jakten på "det perfekta livet". Nej, jag tycker att alla ska ta ett djupt andetag och fundera på vad som verkligen är viktigt här i livet, vad jag vill göra för att jag och min familj ska må bra, vad som gör oss lyckliga. Jag hoppas att undersökningar som den i Amelia ska få folk att inse hur galet vi lever och hur skadlig den här typen av stress kan vara.

Ta hand om dig, på ditt eget sätt.
Hälsar Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar