tisdag 29 mars 2016

Gästbloggen: Räcker din koncentration till att läsa?

Här kommer ett nytt inlägg från vår gästbloggare Monica Björkell-Ruhl:

Jag tycker om att läsa. Mitt problem, eller min utmaning (jag har börjat använda ’utmaning’ för det klingar mer positivt än ’problem’) är följande - jag har så sjuttons svårt att koncentrera mig. Det betyder för mig att jag läser samma sida om och om igen för att till slut lägga boken åt sidan och strunta i den, och konstatera att min koncentration inte räcker till att komma vidare i boken. Det var många år som det här irriterade mig och jag kände mig så dålig och misslyckad när jag aldrig lyckades läsa böckerna till slut.
 
För ett par år sedan hamnade jag mitt i en diskussion kring böcker och litteratur. Jag kände mig utanför och litet ociviliserad då jag inte kunde delta lika aktivt i diskussionen som jag hade önskat. Jag minns inte hur men en vacker dag landade jag i ett bibliotek som var representerat av lättläst litteratur. Jag hittade en bok, Där Vi En Gång Gått av Kjell Westö, i lättläst format, som jag tidigare hade försökt läsa i ”svårläst” format men inte lyckats med. Boken intresserade mig. Jag kände nästan ett tvång att läsa den, som om någon röst sade åt mig: ”Hördu Monica, den här boken hör till allmänbildning inom den finlandssvenska kretsen. Du måste läsa den och veta vad den handlar om”.
 
 
Där Vi En Gång Gått som lättläst av Kjell Westö
 
Jag lånade boken och läste den och gissa hur stolt och bra jag kände mig, för att inte tala om civiliserad! Jag hade lyckats läsa en bok ända till slut. Fantastiska jag!
 
Snubblade på följande ordspråk om läsning: ”Att läsa utan att reflektera är som att äta utan matsmältning.” Samtidigt undrar jag också varför man ska äta något svårsmält när man kan äta sådant som är lättsmält.
 
 
Ta det lugnt och läs en bok.
 
Har du svårt att läsa böcker? Räcker inte koncentrationen till?
Här är några tips på var du hittar lättläst litteratur:
 
 
Jag önskar dig sköna lässtunder!
 
- Monica
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Har också emellanåt kämpat med koncentrationen då jag läser.För mig låser det sig om jag kräver att jag skall förstå allt jag läser. Att sänka kraven har varit ett sätt att få flyt på läsandet.

    Bra att det finns lättläst! Tack för tipsen!

    SvaraRadera