måndag 11 april 2016

Har du besökt Lappvikens Källa?

Hej på er denna måndag! Här kommer ett inlägg av vår gästbloggare Monica Björkell-Ruhl:

Äntligen! Äntligen gjorde jag slag i saken och besökte Lappvikens Källa och Lappvikens sjukhus i Helsingfors. Utan min väninnas förslag om en träff på caféet tillsammans med hennes väninna skulle jag inte ha kommit mig för att besöka denna fantastiska oas. Inte ännu i alla fall. Caféträffar hör till mina fritidsintressen så om ordet café ingår i förslag om träffar och utflykter så snappar mina antenner upp dem extra väl.
Lappvikens Källa är ett nytt center för psykiskt välbefinnande på Lappvikens sjukhus i Helsingfors. Lappvikens sjukhus byggdes på 1840-talet i Helsingfors som Finlands första mentalsjukhus, dit patienter fördes för att tillfriskna. Platsen valdes noga ut och sjukhuset befinner sig i ett naturskönt område. Byggnaderna ritades av Carl Ludvig Engel.
 

Du får en påtår när du beställer kaffe och te.


Caféet fick höga poäng av oss trots att jag, som inte dricker vanligt kaffe, inte kunde beställa cappuccino eller andra specialkaffedrycker som erbjuds på trendiga caféer här och där. Jag beställde te, en smörgås och ett kex. Utbudet var hyfsat för ett litet café som detta.

 

Vi hann gå runt i en del av huset, södra flygeln, som hör till Lappvikens Källa. Där renoveras det och tvättas och fixas. Allt detta för att olika små aktörer ska kunna hysa sig in i vad som tidigare användes som patientrum och nu ska användas som arbetsrum och kontor åt olika aktörer inom mental hälsa.

 

Jag har inte varit inskriven som patient på sjukhuset. Jag har inga erfarenheter av verksamheten och vården som erbjöds där under sjukhusets över 150 år långa historia. Jag kan ändå höra röster i korridorerna och se bilder framför mig av livet i denna gamla förfallna byggnad. Det finns otaliga upplevelser hos personer som vårdades här, somliga mer negativa och sorgliga än andra. Jag lyfter på hatten åt de personer som nu försöker vända något svårt, negativt och sorgligt till något fint, positivt och vackert. Jag tycker det är så otroligt fint och kraftgivande när man kan vända något svårt och sorgligt till något nytt och vackert. Det jobbar jag också med varje dag.
 

 

Om du inte ännu besökt Lappvikens Källa uppmuntrar jag dig att göra det snart. Vänta dock ett par veckor tills träden i parkerna och nere vid stranden fått löv.

- Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar