tisdag 17 juni 2014

Skärgårds-tack

Hej på er! Som vi har berättat tidigare här på bloggen hölls förra veckan ett skärgårdsläger ute på vackra Houtskär. Och idag överraskades vi av härlig feedback från några av deltagarna. Två fina dikter landade på kansliet - utformningen ser ni på bilderna. Så här skriver kursdeltagarna:

Jag vill likt en fjäril,
flyga fritt över ängarna,
suga i mig blomstrens nektar,
känna smaken av dess sötma,
bli smekt av sommarvinden.
Jag vill vara fri att flyga,
vart jag vill,
känna solens vingslag och vinden
i mitt hår.
Efter denna vecka känner jag mig
lätt som en fjäril som kan flyga
fritt, tacksam från mitt hjärta
att jag fick denna möjlighet.
NI ÄR VÄRDEFULLA! TACK!
Varma kramar, Maren


På sommarläger vi alla vara
innerst inne, vill vi vara bara
ingen stress, ångest eller oro
vi vill hellre låta saker bero.
Kompisar, vänner, kalla det
vad ni vill.
Denna vecka har ni för
mig funnits till.
Tack ska ni ha,
vänner fina.
Finns risk för att jag
på fredag börjar grina.



torsdag 12 juni 2014

Kvinnojouren startar samtalsgrupp

Kvinnojouren i Jakobstad startar en ny samtalsgrupp till hösten. Information finns även på vår Facebook-sida: https://www.facebook.com/pages/Psykosociala-f%C3%B6rbundet-rf/200368219981031?ref=hl.

onsdag 11 juni 2014

Fin rehabiliteringskurs i skärgården

Hej! Här kommer en hälsning från en fin rehabiliteringskurs i skärgården, Houtskär. Kursen pågår som bäst fram till och med fredagen. Själv hade jag förmånen att vara med och inleda kursveckan för ett par dagar. Det är så härligt att få uppleva den gruppdynamik som bildas under en kurs. Alla kommer lite vilsna, lite blyga kanske, lite avvaktande, lite spända till mötet med allt nytt. Ett nytt kursställe, nya medmänniskor och nya rutiner, många nya saker. Men med sig har alla en otrolig öppenhet och är så mottagliga för allt som erbjuds.

Ett fint samarbete med Lärkkulla Skärgård, som ordnat fina natur- och kulturvandringar. Allmogesegling med båtarna Clementina och Titta, som vi alla fick uppleva på tisdagen i en ganska hård vind 10 m/s och upp till 12 m/s i byarna. För många var detta nya, spännande erfarenheter.

När jag tisdag kväll lämnade Houtskär hade vi redan hunnit bekanta oss väl med varandra. Mycket prat, många skratt hördes inom gruppen, men framförallt fanns där en så otrolig värme och ödmjukhet oss mänskor emellan. Själv körde jag hemåt med ett leende på läpparna och med känslan att ”det blir en fin kurs det här”.

Önskar er alla en fin fortsättning på sommaren och kom ihåg du är värdefull och viktig för just den du är!

Hälsar Ancha (rehabiliteringschef)
 



 

tisdag 10 juni 2014

Våga prata om självmord

Nu har ett nytt nummer av tidningen Respons kommit ut. Vi har den här gången valt att sätta fokus på självmord. Det är  nämligen flera gånger vanligare att människor dör i självmord än i trafiken. Ändå talas det inte högt om självmord. Självmord är tabu. Därför har vi valt att prata om just självmord i det här numret av Respons. Man måste våga lyfta fram även svåra ämnen, särskilt när det berör så många av oss, på ett eller annat sätt. Den sorgliga statistiken talar nämligen sitt tydliga språk – Finland hör till EU:s toppskikt när det handlar om självmord. Och nästan dubbelt så många finländare tar livet av sig jämfört med invånarna i de övriga nordiska länderna. Paradoxalt nog finns inget nationellt program för förebyggande av självmord i Finland. Sådana program finns däremot på andra håll i Norden. I slutet på 1980- talet och början på 1990-talet genomfördes världens första nationella projekt för att förebygga självmord. I Finland. Sedan dess har programmet fallit i glömska och nu stampar de nationella insatserna på stället. Mentalhälsopolitiska delegationen kräver därför att man skapar ett nytt program för självmordsprevention. Man menar att programmets målsättning bör vara att få antalet självmord att minska till nordisk nivå fram till år 2018. Det handlar om liv och död och samhälleligt ansvar.
Det handlar om att se sin medmänniska. Har vi tid att se våra medmänniskor? Ser vi hur våra medmänniskor mår, på riktigt? När du frågar kanske du får ett övertygande svar. Men är det lika ärligt som övertygande? Vad kan man egentligen göra om man misstänker att någon i sin närhet mår så dåligt att han eller hon funderar på att ta livet av sig?
I senaste numret av Respons har vi försökt få svar på de frågorna. Vill du läsa tidningen? Beställ den här: http://www.fspc.fi/index.php?id=4eff18c5e173a&lang=sv
 
 

måndag 9 juni 2014

Nordisk konferens om dubbelminoriteter

Byrå - och redaktionssekreteraren Sonja och jag åkte till vackra Hanaholmen utanför Helsingfors och en tvådagarskonferens som SAMS arrangerade kring minoriteter i minoriteten. Mycket givande att få ta del av nordiska infallsvinklar på problematik kring dubbelminoriteter. Hur är det till exempel att vara finlandssvensk och samtidigt ha en funktionsnedsättning? Eller döv och same? På vilket sätt tillgodoses våra mänskliga rättigheter? Och hur gör man i andra länder? Det här och mycket annat pratade vi om under dessa dagar. I nästa nummer av tidningen Respons berättar vi mer om konferensen. Under tiden får ni ta del av en bildkavalkad från dagarna. Ha det fint! Hälsar Pernilla

Anna Caldén, ordförande Finlands Svenska Handikappförbund.
 

Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden i Sverige.
 

Eva Biaudet, minoritetsombudsman i Finland.
 

Janne Kankkonen, vice ordförande Finlandssvenska Teckenspråkiga r.f.
 

Sonja Wickman, Psykosociala förbundet r.f.

tisdag 3 juni 2014

Psykporten för unga

Vi fick besök idag! Eivor Sundvik, mentalvårdare på Vasa centralsjukhus och projektarbetare för Psykporten.fi kom till förbundet för att berätta om den nya webbtjänsten. Nu har man även utvecklat sidan Psykporten för unga (https://www.mielenterveystalo.fi/sv/nuoret/Pages/default.aspx) där unga hittar information om psykisk hälsa. Psykporten (www.psykporten.fi) erbjuder information om mentala störningar och rusmedelsproblem, och även om de tjänster som erbjuds på regional och nationell nivå. Webbtjänsten innehåller också egenvårdsråd och nätterapier. Psykporten är främst avsedd för personer som ännu inte sökt vård, men även personer som redan har ett vårdförhållande kan ha nytta av tjänsten.
– Målet med Psykporten är att sammanställa all mentalvårds- och missbrukarservice på en och samma plats. Den lättanvända symtomnavigatorn kan användas för att hitta en lämplig serviceform, säger Eivor.
Du hittar förstås också Psykosociala förbundet på Psykportens sidor. Gå gärna in och titta!


Eivor Sundvik


måndag 2 juni 2014

Minoriteter och dubbelminoriteter

Hej på er alla! Hoppas att ni har haft en fin helg! Här på förbundet förbereder vi oss på slutspurten inför semestern, det är mycket som ska göras innan vi stänger kansliet i sommar. Veckorna 27-30 håller vi stängt. Då samlar vi våra krafter inför höstens utmaningar. Den här första veckan i juni åker flera av oss till Helsingfors på diverse möten och konferenser. SAMS - Samarbetsförbundet kring funktionshinder - arrangerar konferensen "Minoriteter och dubbelminoriteter, nordiska modeller för intressebevakning och främjande av minoriteters rättigheter". Det ska bli riktigt intressant att höra hur man arbetar på andra håll i Norden. Idag har vi haft ytterligare ett planeringsmöte inför höstens Anhörigseminarium, och nu börjar bitarna falla på plats. Gott så!