torsdag 10 december 2015

Julpyssel

December månad och dags för lite julpyssel!
Jag är en riktig pysselmänniska och såhär i juletider finns det en mängd fina pyssel att göra.
Idag tänkte jag dela med mig av en fin fönsterdekoration.
Du behöver:

Papper – Jag använder vanligt kopieringspapper, men vill du ha en stabilare stjärna kan du använda tjockare papper. Enda man behöver tänka på är att det blir ”bökigare” att klippa i ett tjockare papper.
Sax
Lim/Tejp
Linjal
Blyertspenna


1.       Börja med att klippa ut fyrkanter av ditt papper. Jag har gjort mina 10x10cm och använt 6 stycken fyrkanter till min snöflinga.


2.       Vik ihop din fyrkant på diagonalen så du får en triangel.

3.      
Mät ut hur bred du vill ”mönstret” på din snöflinga ska vara. Jag har 1 cm mellan varje linje. Om du gör en större snöflinga vill du kanske ha mera avstånd mellan dina linjer.





4. Klipp längs linjerna du nyss ritade MEN lämna ”toppen” av trianglarna oklippta.

5.  Vik upp din triangel.

6. Följande steg är lite knepiga att förklara, därför har jag försökt fota dem istället.


 
 
7. Gör likadant med resten av dina fyrkanter.
 
8.       Nu är det dags att montera ihop snöflingan. Jag brukar börja med att sätta ihop dem två och två. Sen stansar jag ihop alla delar med varandra.
 
 
9. Om du har använt ett tunnare papper kan det hända att du behöver limma ihop ”sidorna” på varje del. Det här gör att snöflingan blir stabilare och ”slokar” inte.
10. Till sist kan du trä en sytråd på en nål och sticka igenom den i någon av snöflingans toppar, på det sättet kan du hänga upp din snöflinga i t.ex. ett fönster lättare J
 
Klart!

 
Hälsar Ida!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar